Sunday, June 10, 2012

SOLEH dan SOLEHAH





        Nama dia SOLEH....                                        Nama dia SOLEHAH.... 
Kami niy bukan Couple ok....! :D
Kami niy budak-budak lagi......
Kami anak-anak ibu dan ayah....
Kami sayang mereka...... 
Kami masih mentah, banyak lagi kena belajar...
Belajar solat, rukun, dan banyak lagi sebab kami anak-anak ISLAM... luv  Islam :) <3 


 1. “Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukan-Nya dengan sesuatu pun. Dan berbuat baiklah kepada kedua ibu bapa.” (QS AN-Nisaa’: 36) 

 2. “Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu. Dan ingatlah kepada-Ku tempat kembali.” (QS Luqman:14)

3.  “Dosa-dosa besar adalah menyekutukan Allah, menderhakai ibu bapa, membunuh orang dan bersumpah palsu.” (HR Bukhari dan Muslim)



                                            <<<<<       KASIH IBU DAN AYAH    >>>>>>                                                                                  







Berfikirlah sejenak wahai kita (ibu dan ayah) atau (bakal ibu dan ayah)……

Siapa yang kau harapkan untuk memandikan jenazahmu?
Siapa yang kau harapkan untuk mengkafankan dikau?
Siapa yang kau harapkan untuk solatkan jenazahmu?
Siapa yang kau harapkan untuk menurunkanmu dikuburmu?
Siapa yang kau harapkan untuk mendoakanmu?

               Tanyalah diri sendiri………………… Buat seketika…                         

Adakah aku telah mendidik anakku dengan agama yang secukupnya?
Adakah aku telah mentarbiahkan jiwanya mengenal Allah dan Rasul?
Adakah aku telah mengajar dan mendidiknya untuk mengenal kitab Allah (Quran)?
Bagaimana dengan akhlaknya? Adakah aku hanya sekadar membiarkannya?
Adakah aku telah melaksanakan tanggungjawabku sebagai ibu dan ayah?
Dan….. apakah aku berilmu untuk mendidik anak-anakku?
Dapat atau tidak aku menjawab pertanyaan Allah di mahkamahNya nanti?

Firman Allah SWT, “Di sanalah Zakaria mendoa kepada Tuhannya seraya berkata: “Ya Tuhanku, berilah aku dari sisi Engkau seorang anak yang baik. Sesungguhnya Engkau Maha Pendengar doa.” (QS. Ali Imran:38) 















No comments:

Post a Comment